Jest tyle miejsc, gdzie nas nie było
biskupa kopa szlaki

Jako najwyższe wzniesienie Gór Opawskich, Biskupia Kopa jest bardzo popularnym celem wielu wycieczek turystycznych. Na jej atrakcyjność wpływa łatwa dostępność, szlaki o niewielkim stopniu trudności, położone pod szczytem schronisko turystyczne oraz górująca ze szczytu Biskupiej Kopy i widoczna z kilkudziesięciu kilometrów wieża widokowa. Dodatkowym walorem okolicy jest duża ilość gospodarstw rybackich, w których można zjeść świeżego, hodowlanego pstrąga.

Biskupia Kopa - szlaki

schron turystyczny - petrovy boudy biskupia kopaPo stronie polskiej, najpopularniejsze szlaki w Górach Opawskich w kierunku Biskupiej Kopy wiodą z Pokrzywnej oraz z Jarnołtówka. Naszym celem jest zdobycie szczytu mniej popularnym szlakiem, od strony Czech. Opcja ta jest o tyle ciekawa, że jest to zdecydowanie najkrótsza trasa wiodąca na szczyt Biskupiej Kopy, oferująca jedocześnie możliwość zwiedzenia dodatkowych i rzadko odwiedzanych atrakcji. Samochód zostawiamy na parkingu oznaczonym na mapie jako "Petrovy Boudy". Zielony szlak wiedzie stąd wprost na szczyt. My jednak zatoczymy koło, by zobaczyć kilka ciekawych miejsc w okolicy. Przy samym parkingu znajduje się obszerne i wygodne turystyczne stanowisko biesiadne z ławami i stołami dla kilkunastu osób. Wybieramy szlak żółty znajdujący się na prawo od parkingu, idąc wzdłuż ściany lasu. Widać wyraźnie, że szlak jest mało uczęszczany i ledwo widoczny z punktu startowego. Pierwsze jego metry są dość mocno porośnięte wysoką trawą, jednak kawałek dalej ścieżka staje się szeroka i czysta. biskupia kopa szlak żółty Trasa biegnie lasem, wokół głównego masywu Biskupiej Kopy. Podłoże pokryte jest mocno igliwiem zrzuconym przez drzewa podczas wyjątkowo gorącego lata. Początkowy odcinek wydaje się nawet prowadzić w dół, by później wyrównać poziom lekkim wzniesieniem. Tu i ówdzie po obu stronach pojawiają się pojedyńcze kamienie wystające ze ściółki. Las w tym rejonie pozbawiony jest krzaków, dzięki czemu sprawia wrażenie niezwykle czystego. Po kilkuset metrach dochodzimy do obszernej prostokątnej polany, której krawędź obudowana jest swego rodzaju murem z kamieni. Obecnie konstrukcja jest mocno uszkodzona i ciężko wywnioskować jaką niegdyś pełniła funkcję. Sama polana porośnięta jest wyskoką trawą. Znaki szlaku prowadzą wzdłuż ściany lasu prosto i w lewo. Przez środek polany prowadzi ścieżka na przełaj. żródło św Rocha - biskupia KopaPo drugiej stronie, na krawędzi lasu znajduje się zadaszone źródło. Obecność wody może sugerować, że polana wykorzystywana była do celów biwakowych. Dalej trasa prowadzi pośród drzew, nieco w górę. Chwilę później wychodzimy na źródło św Rocha, gdzie znajdziemy zbudowany z kamienia ołtarzyk oraz dobrze wyposażony schron turystyczny z murowanymi ścianami, ławami i zapasem drewna opałowego. Dalej trawersując zbocze przekraczamy kolejny kamienny murek i chwilę później docieramy do leśnej drogi. Z tego miejsca na prawo rozpościera sie piękny widok na panoramę okolicznychm czeskich wzgórz. Podążamy za drogą, zgodnie z żółtymi znakami, w lewo. Od tego momentu zaczynamy piąć się pod górę powoli zdobywając wysokość.

Biskupia Kopa - mapa szlaków

biskupia kopa mapa

Maszerujemy do skrzyżowania ze szlakiem niebieskim, gdzie skręcamy w lewo. Alternatywą w tym miejscu jest droga prosto, która doprowadzi nas do przełęczy, po której biegnie czerwony szlak z Głuchołaz do Prudnika. Stamtąd można udać się w lewo na szczyt bądź w dół, szlakiem żółtym w kierunku schroniska pod Biskupią Kopą. Maszerujemy za niebieskimi szlakami podziwiając soczyste kolory zieleni. Odcinek przed nami zaczyna się piąć pod górę. Pokonujemy wzniesienie zbliżając się powoli do szlaku zielonego, prowadzącego na Kopę bezpośrednio z parkingu. Szlaki łączą się w pobliżu wysokiego stalowego krzyża. Skecamy w prawo i kontynuujemy marsz szlakiem zielonym. Stąd na szczyt już tylko dosłownie kilka kroków. Po 5 minutach wyłania się wieża, to znak że przed nami znajduje się Biskupia Kopa, a właściwie jej szczyt. U podnóża wieży czekają na nas ławki. Chętni mogą za opłatą wdrapać się na taras widokowy. U góry czasem wieje ale widoki z Biskupiej Kopy są przepiękne.

Biskupia Kopa - dojazd

Aby dostać się na południową, czeską stronę Biskupiej Kopy, przekraczamy granicę w Konradowie. Jedziemy prosto przez centrum miejscowości Zlate Hory. Po dojechaniu do głównej drogi wiodącej z Jesenika do Vrbna pod Pradadem, podążamy prosto w kierunku na Vrbno. Około 500 metrów dalej odnajdujemy brązowy drogowskaz z romantycznym napisem "Biskupska Kupa", kierujący w wąską i mało widoczną ale asfaltową drogę w lewo. Skręcamy. Droga za pomocą serpentyn prowadzi mocno w górę. Dojazd do znajdującego się po lewej stronie parkingu "Petrovy Boudy" wymaga pokonania dystansu około 3 km. W sumie jest to około 7 km od granicy.