Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Love story !

Love Story

Biskupia Kopa - szlaki turystyczne

Dodaj do ulubionych

Skrót opisu

Jako najwyższe wzniesienie Gór Opawskich, Biskupia Kopa jest bardzo popularnym celem wielu weekendowych wycieczek turystycznych.
Dodane 2017-03-04 20:22:01

Opis

Na jej atrakcyjność wpływa łatwa dostępność, szlaki o niewielkim stopniu trudności, położone pod szczytem schronisko turystyczne oraz górująca ze szczytu Biskupiej Kopy i widoczna z kilkudziesięciu kilometrów wieża widokowa. Dodatkowym walorem okolicy jest duża ilość gospodarstw rybackich, w których można zjeść świeżego, hodowlanego pstrąga.

Biskupia Kopa - żółty szlak ze strony czeskiej

Biskupia Kopa od strony czeskiej może być zdobywana trzema głównymi wariantami szlaków turystycznych. Pierwszy prowadzi bezpośrednio z miejscowości Zlate Hory. Dwa pozostałe rozpoczynają się od parkingu Petrovy Boudy. Najczęściej wybieranym przez turystów i jednocześnie najkrótszym jest szlak zielony. Warto jednak skorzystać z mniej popularnego szlaku, oznaczonego kolorem żółtym. Opcja ta jest o tyle ciekawa, że oferuje możliwość zwiedzenia dodatkowych i rzadko odwiedzanych przez turystów atrakcji.

petrovy boudy biskupia kopa

Samochód zostawiamy na parkingu oznaczonym na mapie jako "Petrovy Boudy". Przy samym parkingu znajduje się obszerne i wygodne turystyczne stanowisko biesiadne z ławami i stołami dla kilkunastu osób. Szlak żółty znajduje się na prawo od parkingu, idąc wzdłuż ściany lasu. Widać wyraźnie, że szlak jest mało uczęszczany i ledwo widoczny z punktu startowego.

biskupia kopa szlak żółty

Jesienią, pierwsze metry szlaku są dość mocno porośnięte wysoką trawą, jednak kawałek dalej ścieżka staje się szeroka i czysta. Trasa biegnie lasem, wokół głównego masywu Biskupiej Kopy. Podłoże pokryte jest mocno igliwiem zrzuconym przez drzewa podczas wyjątkowo gorącego lata. Początkowy odcinek wydaje się nawet prowadzić w dół, by później wyrównać poziom lekkim wzniesieniem. Tu i ówdzie po obu stronach pojawiają się pojedyńcze kamienie wystające ze ściółki. Las w tym rejonie pozbawiony jest krzaków, dzięki czemu sprawia wrażenie niezwykle czystego.

Podążamy za żółtymi znakami szlaku. Po kilkuset metrach dochodzimy do obszernej prostokątnej polany, której krawędź obudowana jest swego rodzaju murem z kamieni. Obecnie konstrukcja jest mocno uszkodzona i ciężko wywnioskować jaką niegdyś pełniła funkcję. Sama polana porośnięta jest wyskoką trawą. Znaki szlaku prowadzą wzdłuż ściany lasu prosto i w lewo. Przez środek polany prowadzi ścieżka na przełaj. Po drugiej stronie, na krawędzi lasu znajduje się zadaszone źródło. Obecność wody może sugerować, że polana wykorzystywana była do celów biwakowych.

żródło św Rocha - biskupia kopa

Dalej trasa prowadzi pośród drzew, nieco w górę. Chwilę później wychodzimy na źródło św Rocha, gdzie znajdziemy zbudowany z kamienia ołtarzyk oraz dobrze wyposażony schron turystyczny z murowanymi ścianami, ławami i zapasem drewna opałowego, gdzie można pozwolić sobie na chwilę zadumy w towarzystwie przyrody.

kapliczka biskupia kopa szlaki

Dalej trawersując zbocze przekraczamy kolejny kamienny murek i chwilę później docieramy do leśnej drogi. Z tego miejsca na prawo rozpościera sie piękny widok na panoramę okolicznych, czeskich wzgórz. Podążamy za drogą, zgodnie z żółtymi znakami, w lewo. Od tego momentu zaczynamy piąć się pod górę powoli zdobywając wysokość. Maszerujemy do skrzyżowania ze szlakiem niebieskim (Hahnelovo rozcesti), gdzie skręcamy w lewo. Alternatywą w tym miejscu jest nieosnaczona, leśna droga prosto, która doprowadzi nas do przełęczy, gdzie spotkamy czerwony szlak turystyczny z Głuchołaz do Prudnika. Stamtąd można udać się w lewo na szczyt bądź w dół, szlakiem żółtym w kierunku schroniska pod Biskupią Kopą.

szlak niebieski biskupia kopa

Maszerujemy za niebieskimi szlakami podziwiając soczyste kolory zieleni. Najbliższe kilkaset metrów pnie się lekko pod górę. Pokonujemy wzniesienie zbliżając się powoli do szlaku zielonego, prowadzącego na Kopę bezpośrednio z parkingu. Szlaki łączą się w pobliżu wysokiego stalowego krzyża z kamienną podstawą. Jest to miejsce poświęcone czci Jana Pawła II

biskupia kopa - krzyż na szlaku

Skecamy w prawo i kontynuujemy marsz szlakiem zielonym. Stąd na szczyt już tylko dosłownie kilka kroków. Po 5 minutach wyłania się wieża, to znak że przed nami znajduje się Biskupia Kopa, a właściwie jej szczyt. U podnóża wieży czekają na nas ławki. Chętni mogą za opłatą wdrapać się na taras widokowy. U góry czasem wieje ale widoki, jakie oferuje Biskupia Kopa są przepiękne. Do parkingu warto wracać szlakiem zielonym.

Biskupia Kopa - schronisko turystyczne

piekielko

Po stronie polskiej, najpopularniejsze szlaki w Górach Opawskich w kierunku Biskupiej Kopy to szlak żółty z Pokrzywnej (nieco dłuższy) oraz szlak czerwony z Jarnołtówka. Oba warianty mogą prowadzić w pobliżu wyrobiska skalnego zwanego Piekiełkiem, do którego warto zajrzeć. Zasadniczym celem większości turystów jest znajdujące się u podnóża Biskupiej Kopy schronisko turystyczne

Schronisko PTTK "Pod Biskupią Kopą" położone jest na wysokości 850 metrów n.p.m., w pobliżu szczytu Biskupiej Kopy na terenie Parku Krajobrazowego Gór Opawskich. Dogodne położenie schroniska na skrzyżowaniu licznych szlaków turystycznych Gór Opawskich daje szerokie możliwości uprawiania turystyki pieszej, rowerowej oraz narciarskiej.

biskupia kopa schronisko

Wcześniej, od końca XIX wieku niedaleko szczytu działało już schronisko "Rudolfsheim". Projektantem i wykonawcą nowego obiektu został Georg Döring, budowniczy miejski z Prudnika i członek Śląskiego Sudeckiego Towarzystwa Górskiego. Oficjalne otwarcie nastąpiło w lipcu 1924 r. Obiekt składał się z baraku z dobudowaną werandą. w środku znajdowała się jadalnia i pomieszczenie gospodarcze a na poddaszu sypialnia dla 30 osób. Przez cały okres niemiecki gospodarzył w nim Hans Mattner junior z Jarnołtówka, zwany Koppa Hansem. Po 1945 r. schronisko otrzymało nazwę "Pod Biskupią Kopą", a w 1964 r. imię Bohdana Małachowskiego, krakowskiego działacza turystycznego.

Dogodne dojście do schroniska wiedzie szlakami z Jarnołtówka oraz z Doliny Bystrego Potoku w Pokrzywnej. Najłatwiejsza trasa wiedzie szlakiem zielonym od storny czeskiej bezpośrednio pod wieżę widokową na szczycie Biskupiej Kopy. Schronisko znajduje się kilkaset metrów poniżej wieży. Szlak zielony ze strony czeskiej prowadzi na szczyt Biskupiej Kopy najkrótszą drogą z parkingu. Po drodze mijamy wiatę turystyczną oraz pomnik ze stalowym krzyżem.

Biskupia Kopa - mapa szlaków

biskupia kopa mapa

Biskupia Kopa - dojazd

Aby dostać się na południową, czeską stronę Biskupiej Kopy, przekraczamy granicę w Konradowie. Jedziemy prosto przez centrum miejscowości Zlate Hory. Po dojechaniu do głównej drogi wiodącej z Jesenika do Vrbna pod Pradadem, podążamy prosto w kierunku na Vrbno. Około 500 metrów dalej odnajdujemy brązowy drogowskaz z romantycznym napisem "Biskupska Kupa", kierujący w wąską i mało widoczną ale asfaltową drogę w lewo. Skręcamy. Droga za pomocą serpentyn prowadzi mocno w górę. Dojazd do znajdującego się po lewej stronie parkingu "Petrovy Boudy" wymaga pokonania dystansu około 3 km. W sumie jest to około 7 km od granicy.